Projektet

Projektsalget er i gang

I kan sikre jer den lejlighed I drømmer om allerede nu. Under Boligtyper finder I en beskrivelse af den enkelte lejlighedstype, en plantegning og en tegning, som viser hvor i Papirtårnet den er placeret.

Danbolig i Silkeborg står for salget, og Simon Freund Jensen er klar med priser og alle detaljer.

SE BOLIGTYPER

Eventyret starter i stueplan

Det varierede og spændende udtryk fra husets facader føres videre indenfor. Lige fra gadedøren til tagterrassen. Indgangs-partiet prydes med grafisk udsmykning og kunst, og på begge de fælles terrasser er der tænkt på vind og vejr:

Billedkunstner Anders Moseholm tager udgangspunkt i husets arkitektur med sit gigantmaleri, som vil byde dig velkommen, når du træder ind i husets første store fællesrum. Lisette Bernhoftfra Design by Us står for indretningen med grafiske mønstre i gulve og mosaik på væggene, som sammen med de bløde møbler og den bløde belysning skaber en følelse af at være hjemme. En indretning som vil følge dig op igennem husets fællesarealer. På de to fælles terrasser vil Nete Højlund fra Our Landscape Designs skabe uderum til ophold og nydelse af lys og udsigt året rundt.

AVANCERET PARKERING UNDER PAPIRTAARNET

Der bliver løftet for standarden i det nye parkeringshus under Papirtårnet.
Det tyske selskab Wöhr står for leverancen af et semi automatisk parkeringslifte system, således bilerne kan parkeres og bestilles via en telefon App.
Se videoen her, hvor systemet demonstreres:

Om sjæl og atmosfære

Per Laustsen

Per Laustsen

Arkitekt hos Per Laustsen

Her fortæller hovedarkitekten Per Laustsen om visioner og detaljer i 70 meters højde

Papirtårnet er kronen på værket. Huset fremstår som sit eget, og er i slægtskab med papirfabrikken. Papirtårnet kunne ikke lige så godt ligge i New York eller i London. Det er designet til Silkeborg og tegnet til stedet. Da papirfabrikken skulle bygges om i 2000, blev vi vist rundt på fabrikken, og jeg var inde i alle 99 bygninger for at fornemme atmosfæren og arkitekturens karakter. Vi kender det hele rigtig, rigtig godt, og i skitseringen af Papirtårnet har det været vigtigt for os at bygge bro mellem fortidens sjæl og atmosfære og fremtidens moderne liv. 

At bo med himlen som nabo giver en helt særlig fornemmelse af frihed, når du kigger ud på horisonten. Hvor du kan kigge uendeligt langt og lade tankerne flyve. Du er fri for alt det, der foregår nede på jorden.

Vi lukker lyset ind og lader det spille en rolle i det æstetiske udtryk. På alle sider og hele vejen op er kuben sammensat af teglornamenter i rødlige toner og cortenstål, som giver et industrielt look, og glaspartier, der sammen og hver for sig tilfører en stoflighed i facaderne, og som synes forskelligt, alt efter om man er tæt på eller langt væk. Når solen rammer de hårdtbrændte teglsten, giver det en slags skinnende udtryk. De steder vi bruger knap så hårdtbrændte teglsten, får vi et helt andet spil på facaderne.

HVAD VILLE H.C. ANDERSEN TÆNKE, HVIS HAN KOM FORBI IGEN?

Han ville kunne genkende det. Vi har ombygget papirfabrikken og tegnet Papirtårnet med respekt for de bygninger, der var her på hans tid. Vi har taget udgangspunkt i papirfabrikkens proportioner og materialevalg for at skabe genklang til fortiden. Han ville nok nyde en tår kaffe på en af caféerne og begynde endnu et eventyr her.

Mød designerne

Lisette Bernhoft

Lisette Bernhoft

Selvstændig

 

Terrasser til entertainment

Havearkitekt Nete Højlund har tegnet de første skitser til de to store terrasser, som vil tilføje Papirtårnet nogle fantastiske udearealer, hvor beboerne kan møde hinanden og nyde den exceptionelle udsigt. Den ene terrasse ligger i første sals højde med udsigt til det nære miljø, mens udsigten fra tagterrassen byder på natur så langt øjet rækker.

De to terrassers meget forskellige placeringer har haft afgørende betydning for udformningen og beplantningen.

“Jeg har i begge forslag taget udgangspunkt i bæredygtighed og høj kvalitet for at skabe et permanent og smukt uderum til beboerne. Det er her man skal møde hinanden og måske spise sammen i pergolaen, og måske skal man kunne booke terrassen til private sammenkomster”, forklarer Nete Højlund.

På terrassen i 1. sals højde bliver der kun adgang for husets beboere. Der vil være flere områder med forskellig beplantning og afskærmning, hvor man både kan finde sol og skygge, selskab eller en plads for sig selv.

Den store tagterrasse ligger i 70 meters højde og konkurrerer med Himmelbjerget som Silkeborgs mest kendte attraktion. Den 360 graders udsigt til Silkeborg søerne, skoven og byen er først og fremmest til glæde for husets beboere, som finder skønne opholdsområder med læ til at nyde det hele. Dog vil der være begrænset adgang for grupper af besøgende efter aftale.

“På tagterrassen er udfordringen vinden, som jeg har tænkt ind i de forskellige former for beplantning og afskærmning jeg foreslår”, forklarer Nete Højlund, som også har indarbejdet idéer til, hvordan man kan præsentere information om udsigten til alle de besøgende, og hvordan man kan få glæde af en pergola med glastag og lys”.

”Papirtårnets tagterrasse er en spændende udfordring, hvor der skal tænkes praktik og nem vedligeholdelse ind i projektet – og en masse teknik, som vi skal tage hensyn til, inden vi når til den endelige udformning”, siger Nete, som har insisteret på, at det mønster af planter og elementer, der dannes på tagterrassen, også skal være smukt og harmonisk set oppefra”.

Nete Højlund

Nete Højlund

Havearkitekt

 

Terrasser til entertainment

Havearkitekt Nete Højlund har tegnet de første skitser til de to store terrasser, som vil tilføje Papirtårnet nogle fantastiske udearealer, hvor beboerne kan møde hinanden og nyde den exceptionelle udsigt. Den ene terrasse ligger i første sals højde med udsigt til det nære miljø, mens udsigten fra tagterrassen byder på natur så langt øjet rækker.

De to terrassers meget forskellige placeringer har haft afgørende betydning for udformningen og beplantningen.

“Jeg har i begge forslag taget udgangspunkt i bæredygtighed og høj kvalitet for at skabe et permanent og smukt uderum til beboerne. Det er her man skal møde hinanden og måske spise sammen i pergolaen, og måske skal man kunne booke terrassen til private sammenkomster”, forklarer Nete Højlund.

På terrassen i 1. sals højde bliver der kun adgang for husets beboere.  Der vil være flere områder med forskellig beplantning og afskærmning, hvor man både kan finde sol og skygge, selskab eller en plads for sig selv.

Den store tagterrasse ligger i 70 meters højde og konkurrerer med Himmelbjerget som Silkeborgs mest kendte attraktion. Den 360 graders udsigt til Silkeborg søerne, skoven og byen er først og fremmest til glæde for husets beboere, som finder skønne opholdsområder med læ til at nyde det hele. Dog vil der være begrænset adgang for grupper af besøgende efter aftale.

“På tagterrassen er udfordringen vinden, som jeg har tænkt ind i de forskellige former for beplantning og afskærmning jeg foreslår”, forklarer Nete Højlund, som også har indarbejdet idéer til, hvordan man kan præsentere information om udsigten til alle de besøgende, og hvordan man kan få glæde af en pergola med glastag og lys.

”Papirtårnets tagterrasse er en spændende udfordring, hvor der skal tænkes praktik og nem vedligeholdelse ind i projektet – og en masse teknik, som vi skal tage hensyn til, inden vi når til den endelige udformning”, siger Nete, som har insisteret på, at det mønster af planter og elementer, der dannes på tagterrassen, også skal være smukt og harmonisk set oppefra.

Anders Moseholm

Anders Moseholm

Billedkunstner

 

Vision og Abstraktion

En markant bygning som Papirtårnet fortjener naturligvis sit eget maleri, som husets beboere og gæster dagligt kan opleve og gå på opdagelse i; og Anders Moseholm var det oplagte valg til at skabe den kunstneriske vision for huset. Hans malerier tager ofte afsæt i arkitektur, natur og interiører, som netop er de elementer Papirtårnet handler om. Anders Moseholm maler kun sjældent på bestilling, men han sagde heldigvis ja til at levere et værk dedikeret til Papirtårnet i Silkeborg.

”Det er en speciel opgave – huset er jo ikke bygget endnu!”, griner Anders Moseholm og siger videre, at han føler et stort ansvar for resultatet, som gerne skal tale til beskuerne og gøre dem nysgerrige på flere planer. Det er derfor en forudsætning for samarbejdet, at der finder en grundig forventningsafstemning sted, inden han går i gang.

”Det er vigtigt, at jeg har frie hænder til at tage afsæt i motivet og visionen og skabe min egen abstraktion. Det er jo et maleri – ikke en illustration eller pynteting”, understreger han.

Anders Moseholm ser maleriet som en scene, der introducerer bygningen og sætter alle mulige tanker i gang. Han tager udgangspunkt i husets arkitektur og særlige placering og søger inspiration i arkitektens skitser og konceptet for bygningen ”Tæt på alt. Langt fra alt”. Når bygningen står færdig i 2020 vil maleriet fastholde ideen og visionen om det globale og lokale, højhuset og naturen.

Maleriet vil blive afsløret, når bygningen indvies og det indtager sin prominente plads i husets foyer. Indtil da er det muligt at se Anders Moseholms malerier på gallerier og udstillinger i ind- og udland.

Se mere på http://andersmoseholm.dk/